آغازه خبرها انسان سعه‌ي وجود اسم‌‌الله است
انسان سعه‌ي وجود اسم‌‌الله است PDF چاپ پست الکترونیکی
سه‌شنبه 01 خرداد 1386 08:57
دکتر غلام‌رضا اعوانی

خبرگزاری فارس: غلامرضا اعوانی گفت: از نظر ملاصدرا انسان یک وجود جامع است که می‌تواند هر کدام از صفات خداوند را نمایندگی کند؛ انسان سعه وجود اسم ‌الله است.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا اعوانی، استاد فلسفه، صبح امروز در دهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا که با نام «حکمت متعالیه و انسان» در تالار تلاش در تهران برگزار شد، افزود: مسئله انسان، بسیار اساسی است، اما متأسفانه شاید بیش از هر مسائل در فلسفه به فراموش سپرده شده است، علت این است که انسان به وجود خودش عادت کرده و سوال فلسفی درباره او مطرح نمی‌کند.

وی ادامه داد: چیزی در دار وجود، به عظمت انسان وجود ندارد. زیرا روح‌ الهی در قالب او دمیده شده است و یک حادثه عظیم در او رخ داده است.

 

اعوانی اضافه کرد: در فلسفه یونان بیشتر تعریف‌هایی که از انسان شده است، این است که انسان حیوان ناطق است. در بحث‌های قرآنی و دیگر ادیان نیز مسئله انسان بسیار مورد بحث است. همچنین ملاصدرا به آیان قرآنی در این زمینه بسیار توجه دارد. در قرآن آمده که روح انسان روح الهی است و انسان میزان تمام هستی است.

وی اظهار داشت: درست است که روح انسان، روح الهی است، اما در حکمت ملاصدرا این روح سعی می‌کند خودش را بشناسد. این روح، صفات ربوبی دارد و اگر توجه نکنند ممکن است حالت تفرعن به خود بگیرد. این روح، امانتی در دست ما است که باید از اسفل السافلین به اعلی علیین بازگردد.

 

این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: انسان وجودی است بدون ماهیت، و ماهیت‌اش را خودش می‌سازد. این که انسان چیست، بستگی به این دارد که در کجای دایره وجودی‌اش قرار دارد. مقام انسان خلافت است. انسان نایب خداست و هر کاری که می‌کنیم اصالت آن به خدا می‌گردد و وجود ما وجود استخلافی است.
اعوانی گفت: انسان یک وجود جامع است که می‌تواند هر کدام از صفات خداوند را نمایندگی کند. انسان سعه وجود اسم ‌الله است. همه عالم مظهر الله هستند و مظهر جامع اسم ‌الله انسان است و به همین دلیل خداوند می‌گوید هیچ چیزی گنجایش مرا ندارد، الا انسان.

وی یادآور شد: حقیقت انسان شامل حقیقت تمام عالم است و علوم مختلف آن را بالفعل می‌کند. انسان ثمره و میوه خلقت است و کمال وجود است. این موضوع در ادبیات ما مثل شاهنامه و مثنوی هم آمده است.
اعوانی گفت: انسان دو حیات دارد، حیات فیزیکی و دوم حیات حکمی که به وسیله ادیان به آن می‌رسیم. انسان باید با حیات اول به تکامل برسد و سپس به حیات حکمی برسد. حکمت متعالیه با تولد ثانی سر و کار دارد و ما را به حیاتی دیگر که همان حیات الهی است دعوت می‌کند.
وی در پایان افزود: حکمت متعالیه حکمتی است که در آن انسان متعالی می‌شود، اما این تعالی برای همه انسان‌ها نیست، بلکه فقط مخصوص انسان‌های کامل است.
 

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 09:24