آغازه خبرها سعدی انسان‌شناسی را مقدمه‌ی خداشناسی می‌داند
سعدی انسان‌شناسی را مقدمه‌ی خداشناسی می‌داند PDF چاپ پست الکترونیکی
یک‌شنبه 01 اردیبهشت 1387 08:49

دکتر یثربی خبرگزاری فارس: استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سعدی انسان شناسی را مقدمه‌ای برای خداشناسی می‌داند و می گوید گاهی افراد نادان برای رسیدن به خدا خصوصیات انسانی خود را نادیده می‌گیرند.

یحیی یثربی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار داشت: سعدی از شخصیت‌های بارز حوزه ادبیات ما است و از نظر تنوع کار هم باید بگویم که او در زمینه ادبیات در تمامی عرصه‌ها آثار خوبی را به جای گذاشته است.

وی در زمینه حکمت سعدی گفت: حکمت به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. حکمت نظری در واقع همان فلسفه است و سعدی از این نظر فلسفه خاصی را ارائه نکرده است، یعنی سعدی فاقد حکمت نظری است.

وی گفت: «نظامیه» که سعدی در آنجا درس می‌خواند در زمان غزالی فضایی بر آن حاکم شده بود که تا زمان سعدی این فضا ادامه داشت. فلسفه در نظامیه جایگاه خاصی نداشت و این باعث شد که سعدی نتواند در دوران تحصیل به فلسفه و حکمت نظری بپردازد و در این زمینه آثاری را به وجود بیاورد. اما آنچه مسلم است این است که سعدی بر دیگر دروس نظامیه بغداد مسلط بوده است.

یثربی اضافه کرد: اما از نظر حکمت عملی، سعدی یکی از افرادی است که نکته‌سنجی‌هایی را در زمینه حکمت عملی ارائه کرده است.
استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: سعدی به عنوان یک انسان واقعگرا به مسائل بیرونی زندگی پرداخته است. اگر مولانا را شاعر درونگرا بدانیم، حافظ هم درونگرا و هم برونگرا و سعدی فقط برونگرا است.
وی در پایان گفت: سعدی در حکمت عملی خود به حساسیت‌ها و ظرفیت‌های وجود انسانی می‌پردازد و می‌گوید که انسان باید در زندگی از تمامی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردش استفاده کند.

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 09:21