آغازه خبرها ملاصدرا فلسفه سیاسی خود را بر مبنای حکمت نبوی تاسیس کرد
ملاصدرا فلسفه سیاسی خود را بر مبنای حکمت نبوی تاسیس کرد PDF چاپ پست الکترونیکی
چهارشنبه 04 دی 1387 07:29
دکتر غلامرضا اعوانی

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حکمت و فلسفه گفت: ملاصدرا یک فلسفه سیاسی بر مبنای حکمت نبوی و حکمت متعالیه تاسیس کرده که بخش مهمی از آثار او را در برمی‌گیرد.


به گزارش خبرنگار فارس، صبح امروز در نهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا که به سیاست مدن در حکمت متعالیه اختصاص داشت، غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه در سخنانی بحث از سیاست مدن را بحثی مهم برای فلاسفه عنوان کرد و افزود: این امر افتخاری برای فلاسفه است. زیرا فلاسفه همیشه به یک اصل مهم در زندگی انسان در طول تاریخ توجه داشته‌اند.

وی افزود: در فلسفه اسلامی معمولا فقط فارابی را فیلسوف سیاست می‌شناسند. ولی باید گفت ملاصدرا هم یک حکمت سیاسی مطابق با حکمت متعالیه خودش تاسیس کرده است. اگر در سهروردی هم توجه کنیم گرچه شاید او فلسفه سیاسی نداشته باشد اما بحث حکمت خسروانی او بحثی سیاسی و خود یک نظریه کامل سیاسی است. ملاصدرا گرچه کتابی درباره سیاست ندارد ( فلسفه سیاست و حکومت) ولی من معتقدم او یک فلسفه سیاسی بر مبنای حکمت نبوی و حکمت متعالیه تاسیس کرده که بخش مهمی از آثار او را در بر می‌گیرد. او در این مسیر به فلسفه سیاسی فارابی توجه داشت.


وی افزود: امروز در غرب فلسفه سیاست یکی از مباحث مهم است. تفاوت دیدگاه بین دیدگاه‌های فلسفه سیاسی غرب و دیدگاه حکمای شرقی وجود دارد که از تلقی مختلف این دو دسته از انسان ناشی می‌شود. در یک کلمه باید گفت دنیای جدید( غرب) به انسان و فلسفه نگاهی سکولار دارد که بر اصالت حس و فلسفه استعلایی مبتنی است که نمی‌تواند از دید حکمت اسلامی مورد توجه واقع شود.
 
اعوانی به تفاوت نگاه ملاصدرا و فارابی اشاره و تصریح کرد: سیاست فارابی برگرفته از سیاست مدنی یونان است. فلاسفه سیاست او برگرفته از افلاطون است. اما تفکر ملاصدرا در سیاست مدن ولوی، علوی و نبوی است. نزد او حکمت با سیاست و شریعت ارتباط دارد. اما نه با ظاهر شریعت، بلکه روح شریعت و شریعت به اضافه روح شریعت یعنی حکمت الهی.
 
وی افزود: ملاصدرا معتقد است اگر شریعت را ظاهر بگیریم به درد نمی‌خورد. حکمت را هم بدون شریعت نمی‌توان تصور کرد و مثال انسان برهنه را می‌زند. او شریعت و حکمت را لازم و ملزوم هم می‌داند.
 
اعوانی در پایان گفت: ملاصدرا در حکمت متعالیه به ذات و صفات افعال خداوند و مسئله عدل و نبوت می‌پردازد. از این رو در تفسیر متون دینی باید حکمت متعالیه ملاصدرا را در نظر بگیریم.
آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 07:48