آغازه خبرها
خبرها
نشست علمی «بررسی جایگاه سنت در دنیای امروز» با حضور پروفسور ویلیام چیتیک PDF چاپ پست الکترونیکی
چهارشنبه 25 دی 1387 08:34
نشست علمی «بررسی جایگاه سنت در دنیای امروز» با حضور پروفسورو یلیام چیتیک در پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  (یازدهم دی‌ماه ۱۳۸۷)

در نشست و گفت‌ و‌گوی علمی چهار ساعته «سنت در جهان امروز» که با حضور پروفسور ویلیام چیتیک، استاد دانشگاه ایالتی نیویورک و برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سالن کنفرانس پژوهشکده برگزار گردید، به توصیف و تشریح موقعیت و ابعاد سنت و ارتباط آن با مدرنیته و در دنیای کنونی پرداخته شد. در این فرصت تلاش می‌شود به خلاصه‌ای از این نشست علمی اشاره شود؛ شرح مبسوط آن در فرصت‌های آتی منتشر خواهد شد.
ویلیام چیتیک با تشریح این نکته که «سنت» آنچیزی است که از سوی خدا به بشر رسیده است و آموزه‌ها و تعلیماتی را مشتمل است که از طرف خدا برای کمال و رهایی انسان نازل شده است؛ هدف غایی و نهایی سنت را تقرب انسان به خدا و یا تقرب الی‌الله خواند و تشریح نمود که تفاوت آشکار و فاحشی میان «سنت»، «دین» و «عرفان» وجود ندارد و تمامی آنها در نهایت به یک هدف و نتیجه می‌رسند و آن هدف همان کمال و رهایی انسان است. وی با بیان این نکته که در گفتمان مدرنیته، سنت مساوی است با خرافات و تمام تلاش مدرنیته از بین بردن سنت بوده است.
آخرین به‌روزرسانی جمعه 27 دی 1387 18:16
 
ملاصدرا فلسفه سیاسی خود را بر مبنای حکمت نبوی تاسیس کرد PDF چاپ پست الکترونیکی
چهارشنبه 04 دی 1387 07:29
دکتر غلامرضا اعوانی

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حکمت و فلسفه گفت: ملاصدرا یک فلسفه سیاسی بر مبنای حکمت نبوی و حکمت متعالیه تاسیس کرده که بخش مهمی از آثار او را در برمی‌گیرد.


به گزارش خبرنگار فارس، صبح امروز در نهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا که به سیاست مدن در حکمت متعالیه اختصاص داشت، غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه در سخنانی بحث از سیاست مدن را بحثی مهم برای فلاسفه عنوان کرد و افزود: این امر افتخاری برای فلاسفه است. زیرا فلاسفه همیشه به یک اصل مهم در زندگی انسان در طول تاریخ توجه داشته‌اند.

وی افزود: در فلسفه اسلامی معمولا فقط فارابی را فیلسوف سیاست می‌شناسند. ولی باید گفت ملاصدرا هم یک حکمت سیاسی مطابق با حکمت متعالیه خودش تاسیس کرده است. اگر در سهروردی هم توجه کنیم گرچه شاید او فلسفه سیاسی نداشته باشد اما بحث حکمت خسروانی او بحثی سیاسی و خود یک نظریه کامل سیاسی است. ملاصدرا گرچه کتابی درباره سیاست ندارد ( فلسفه سیاست و حکومت) ولی من معتقدم او یک فلسفه سیاسی بر مبنای حکمت نبوی و حکمت متعالیه تاسیس کرده که بخش مهمی از آثار او را در بر می‌گیرد. او در این مسیر به فلسفه سیاسی فارابی توجه داشت.

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 07:48
ادامه‌ی مطلب...
 
ابن سینا و تمثیل عرفانی؛ بهترین کتاب فلسفی فصل شناخته شد PDF چاپ پست الکترونیکی
ابن سینا و تمثیل عرفانی

در ششمین دوره‌ی کتاب فصل، ویژه‌ی فصل تابستان؛ کتاب «ابن سینا و تمثیل عرفانی» را به عنوان بهترین اثر فلسفی برگزیده شد.

به گزارش واحد خبر حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، در این مراسم که یک‌شنبه ‪  ۲۴‬آذر در تالار فردوسی دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، به پدیدآورندگان ‪  ۱۰‬اثر برگزیده در شش حوزه و به ‪  ۳۲‬اثر شایسته تقدیر در ‪ ۹‬ حوزه، جایزه کتاب فصل اهدا شد.

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 07:43
ادامه‌ی مطلب...
 
سعدی انسان‌شناسی را مقدمه‌ی خداشناسی می‌داند PDF چاپ پست الکترونیکی
یک‌شنبه 01 اردیبهشت 1387 08:49

دکتر یثربی خبرگزاری فارس: استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سعدی انسان شناسی را مقدمه‌ای برای خداشناسی می‌داند و می گوید گاهی افراد نادان برای رسیدن به خدا خصوصیات انسانی خود را نادیده می‌گیرند.

یحیی یثربی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار داشت: سعدی از شخصیت‌های بارز حوزه ادبیات ما است و از نظر تنوع کار هم باید بگویم که او در زمینه ادبیات در تمامی عرصه‌ها آثار خوبی را به جای گذاشته است.

وی در زمینه حکمت سعدی گفت: حکمت به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. حکمت نظری در واقع همان فلسفه است و سعدی از این نظر فلسفه خاصی را ارائه نکرده است، یعنی سعدی فاقد حکمت نظری است.

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 09:21
ادامه‌ی مطلب...
 
حکمت متعالیه پاسخگوی مسائل حقوق بشر است PDF چاپ پست الکترونیکی
سه‌شنبه 01 خرداد 1386 10:14

دکتر محقق دامادخبرگزاری فارس: سید مصطفی محقق‌داماد گفت: حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخگوی مسائل حقوق بشر معاصر است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمصطفی محقق‌داماد که با موضوع «پاسخ حکمت متعالیه به مسائل حقوق بشر معاصر» صبح امروز در دهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا، سخن می‌گفت، افزود: تعریف یک نظام فلسفی کامل چیست؟ چه کسی را می‌توانیم بگوییم فیلسوف و چه نظامی را می‌توانیم بگوییم فلسفه؟ یکی از شاخص‌های مهم فلسفه این است که همواره بتوان به آن مساله‌ای را عرضه کرد و آن فلسفه به آن پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه نظام فلسفی کامل، نظامی است که بتواند به حوادث واقعه و روز پاسخ دهد، گفت: ما اگر معتقدیم که حکمت متعالیه ملاصدرا، نظام فلسفی کاملی است باید ببینیم پاسخ این نظام به مسائل حقوق بشر چیست، زیرا حقوق بشر برای دنیای معاصر یک محور است.

آخرین به‌روزرسانی چهارشنبه 04 دی 1387 17:02
ادامه‌ی مطلب...
 
«شروعقبلی12بعدیپایان»

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL